24 Mar 2013

POSTING PERTAMA.....

Salam... Hye semua.. Apa khabar?? Dah lama rasanya tak menjenguh ke blog aku nie.. Yela.. Masa takde & banyak kerja sangat nak dibuat.. Macam-macam perkara dah berlaku sepanjang aku tak bercerita kat blog nie... Jom dengar cerita aku....

Firstly.. Aku dah habis belajar kt IPG Kampus Ipoh sebagai seorang graduan.. Konvo bulan Mei nie kt PICC Putrajaya (aku pon taw ktne tmpat tue)... Alhamdulilah.. Sekarang nie aku dah dapat kerja sebagai guru.. Sekolah pertama dalam karier aku ialah SJKC Pei Hwa Kota Tinggi..


 Dari rumah dekat sejam gak perjalannan nek tenggiling merah aku (EX5)...  So.. Nak dipendekkan cerita.. Macam-macam kes dah jadi kat sekolah tue.. Paham-pahamla kan dak sekolah cina cmna.. Aku plak kena ngajar Bahasa Melayu.. sereyesly cakap.. Dak sekolah tue mmg tak pham langsuing Bahasa Melayu.. Bukan tak boleh cakap je.. Tapi apa yg aku cakap dyorang tak paham.. So.. Apa aku nk buat ek???

Tue ok lagi.. Masalah disiplin jangan cakapla.. Lagi terok masalah disiplin kat sekolah tue dari Sekolah Kebangsaan.. Fuhh.. Macam-macam kes aku pernah kena.. Dengan parent salu datang serang cikgu kat sekolah.. GB plak salu salahkan cikgu-cikgu.. Senang cita sekolah tue agak hebat la.. Tekanan aku dibuatnya... Aku pernah sekali nak pengsan masa nga ngajar dalam kelas.. Mana taknya.. Dengan budak yg tak pham sepatah haram aku cakap.. Dahla tak pham.. Bising giler.. Ada yang main  ada yg wt keja lain..  Mmg dhsyat kot sekolah tue..  Yang aku pasti Punca utama jadi cmtu sebab budak-budak nie takpham pe aku cakap & dyorang tak minat dengan cikgu Melayu mcm aku nie.. Sedih ase.. Macam tak dihargai pon ada..

Ada sekali kes.. Aku marah budak sebab bising giler.. Dahla bising tak buat kerja plak tue.. Aku marah tapi budak tue wat bodoh je.. Ase macam nak bagi pelempang je satu kali.. Tapi aku tahan.. Besoknya.. Aku kena panggil ngan GB.. Aku pikir dapat nek pangkat .. ha3.. Tenagok-tengok kena tegur pasal kes semalam.. GB bagitaw parent budak tue call sekolah sebab aku marah anak die.. Adehhh.. Tue baru aku mara.. Belum aku pelempang satu kali.. Agaknya kalau aku lempang budak tue kompem-kompem aku kena serang dengan bapak budak tue kan..... Dahsyat tol .... Tak nak la budak lagi.. Bising-bising la.. Yang penting aku ngajar..

Tapi takpe.. Aku layankan je budak-budak nie.. Yg nak belajar boleh belajar.. Yg tak nak tue mmg aku tak mara pon.. Aku mara pon bukan dyorang pham.. ADEHHH.... So.. Baru aku pham.. Jadi cikgu nie bukan senang.. Nak ngajar satu.. nak kawal kelas satu.. Nak handle kes budak bergaduh satu.. nak isi data satu.. Fuhhh... Macam-macam kerja la cikgu nie.. Cikgu la segalanya bila kat sekolah...

Bersyukur sebab jadi cikgu..
Bukan calang-calang orang...

2 comments:

  1. sabar jelah adjie oi..smua mghadapi masalah yg sma dkt sjkc ni..huhu

    ReplyDelete

Bagi la komen cikit.. satu pon jadila...